Kinderen
Alles wat wij doen als schoolorganisatie, als team, als mens, doen wij voor de kinderen. Iedere keer vragen wij ons weer af:,,Voor wie doen we dit?" En als het antwoord is:,,Voor de kinderen!", gaan we door.
We willen voortdurend kritisch blijven kijken naar onszelf en kijken vanuit het kindperspectief. We willen dicht bij de ontwikkeling van kinderen blijven staan. Wat houdt ze bezig, waar groeien ze van, wat vinden ze leuk? Om ze zo tot leren te kunnen stimuleren. Iedereen op zijn eigen wijze en in zijn eigen tempo in een leerrijke, prikkelende omgeving.
Daarom willen we in de toekomst een kinderraad oprichten en zullen we gaan meedoen aan de kindergemeenteraad Nijmegen, zo gauw onze kinderen hiervoor oud genoeg zijn.
Aan de kindergemeenteraad kunnen kinderen vanaf groep 6 deelnemen (ongeveer 10 jaar) en onze kinderraad zullen we oprichten met kinderen vanaf groep 5 (9 jaar).
Wij willen met kinderen praten en niet over kinderen. Alle kinderen en hun ouders worden twee tot drie keer per jaar uitgenodigd voor een ontwikkelgesprek. Er worden op onze school geen rapportgesprekken gevoerd omdat wij de algehele ontwikkeling van het kind belangrijker vinden dan de behaalde cijfers. De kinderen ontwikkelen een portfolio en krijgen geen rapport met cijfers.
Voor ons zijn leren en presteren namelijk twee verschillende dingen. We willen de kinderen laten leren van hun fouten. Daarom worden toetsen van methodes gebruikt om in te schatten wat de kinderen al kunnen en waar de kinderen nog instructie nodig hebben.
Toch is de prestatie ook van belang en willen we de kinderen toetsen op hun kennis en vaardigheden. Dit doen we twee keer per jaar met behulp van ons kindvolgsysteem en het Leerlingvolgsysteem van CITO (LVS).
Deze cijfers gebruiken we voor de individuele kinderen, maar ook voor de verbetering van ons eigen onderwijs.