Vervangingsbeleid mentoren
Momenteel is het organiseren van de vervanging bij afwezigheid van mentoren een uitdaging in het
basisonderwijs. Vooral in periodes van een griepgolf zijn er meestal geen vervangers meer beschikbaar. Er wordt alleen vervanging georganiseerd bij afwezigheid van mentoren. Indien ondersteunend personeel zoals de kwaliteitscoördinator, vakdocenten, onderwijsassistentie of administratie afwezig is (of een groep moet vervangen) wordt dit niet gecompenseerd. Dit betekent dat het ondersteunende werk blijft liggen of geannuleerd moet worden. De school wordt alleen financieel ondersteund indien de vervanger een PABO diploma heeft. Alleen ziektevervanging wordt vergoed door het vervangingsfonds waar Conexus bij aangesloten is. Overig verlof, cursussen en studie vallen niet binnen deze afspraken. Tijdelijke vervanging door een onderwijsassistent of PABO student onder supervisie is toegestaan, maar wordt niet vergoed.
Stappenplan bij ziekmelding op onze school:
- De mentor meldt ziek bij de schoolleider.
- De schoolleider meldt de mentor ziek en dient een verzoek voor vervanging in bij de coördinator vervangingen van Conexus.
- De coördinator vervangingen kent de organisatie van de school goed en zoekt naar de best passende invaller. Hij nodigt deze via het systeem uit om in te vallen op onze school.
- Indien er een vervanger beschikbaar is, komt deze zo snel mogelijk naar de school, zodat deze persoon ingewerkt kan worden voor de start van de schooldag door directie en de andere mentoren.
- Indien geen vervanger gevonden is, overlegt het team hoe dit opgevangen wordt. De eerste dag zal de groep overgenomen worden daar de andere mentoren (indien mogelijk methulp van ondersteunend personeel).
- Indien de tweede dag ook geen vervanging gevonden kan worden, zal de ouders gevraagd worden om hun kind thuis te houden. Uiteraard kunnen ouders met de schoolleiding overleggen indien hier echt geen mogelijkheden zijn. Dan wordt er samen met het team naar een passende oplossing gezocht voor het kind.
- Indien ook de derde dag geen vervanging gevonden wordt, zal een andere mentorgroep thuis blijven. De mentor van deze groep zal dan de andere groep onderwijs geven. Zo zorgen we ervoor dat niet één groep kinderen alle onderwijstijd verliest, maar dat we het verlies van onderwijstijd spreiden. Wij kiezen voor deze oplossing omdat wij willen dat andere mentoren niet zwichten onder de werkdruk van een nog grotere groep dan die ze normaal al begeleiden. Indien je al een groep begeleidt van 30 kinderen en er komen 10 kinderen bij, zorgen we voor een te hoge druk op de aanwezige medewerkers. Dit geldt ook voor het ondersteunende personeel, wiens werk blijft liggen indien zij een groepstaak overnemen. Wij vinden dat het primaire proces (onderwijs aan de kinderen) voorrang moet krijgen. Maar wij vinden dat dit alleen kan indien we een goede ondersteuning aan dit proces kunnen garanderen.